Dječji kutak
Veliko veselje priredio je Hrvoje mališanima kutinskoga kraja u ponedjeljak 27. svibnja, kada je posjetio najstariju skupinu mališana u Dječjem vrtiću Kutina i učenike 5. b razreda OŠ Stjepana Kefelje u Kutini.
Radionica za dvadesetak djece nastarije skupine DV Kutina s odgojiteljicom Jasminom Rašo i pedagogicom Sanjom Runjić započela je u jutarnjim satima u dvorani objekta „Neven“ gdje su ih dočekali zanimljivi pokusi s vodom. Upoznavanje sa svojstvima vode bilo je poput mađioničarskih trikova, jer voda je mijenjala svoje oblike, od tekućine do pare na ogledalu i kockice leda koje su svi mališani htjeli uzeti u ruke, kako bi osjetili hladnoću čvrste vode. Površinsku napetost vode spoznali su zahvaljujući plivajućim česticama bibera, a „razbili“ ju deterdžentom na vrhu prstića jedne „hrabre“ djevojčice. Izmamio je ovaj pokus brojne uzdahe kada se biber strelovitom brzinom povukao uz rub posude.
Može li jaje plutati u vodi? Provjerili smo to pokusom u slatkoj i slanoj vodi, u kojoj je jaje zaplutalo na površini mameći osmjeh na dječjim začuđenim licima. Naravno, svi mališani znaju plivati, s plivicama ili bez njih, ali i jaje pluta u slanoj vodi zahvaljujući gustoći vode koju ima i morska voda, pa je lakše plivati u moru nego na kutinskom bazenu. Zaključak je to mališana koji su potom spremno poslušali prezentaciju o zaštiti voda, onečišćenjima, štednji i očuvanju voda. Teško je bilo priznati da svaki dan prljaju vode pri svakodnevnim aktivnostima, ali ponudili su i rješnje za sve otpadne vode cijeloga grada, koje: „… odlaze cijevima do Hrvatskih voda i onda ih oni pročiste“. Ova važna uloga, Hrvatskim vodama je donijela veliko priznanje za očuvanje voda, ali smo odmah i razjasnili kako otpadne vode prikupljaju i pročišćavaju na posebnom uređaju u gradu Kutini komunalna poduzeća, u kojima rade i nečiji roditelji.
Nakon prezentacije, s velikom radosti primili su na poklon slikovnice i magnete s brojevima hitnih službi. Pojavio se i Hrvoje s kojim su se svi htjeli fotografirati za uspomenu, pa i njihove tete. Predavačica je na kraju radionice dobila gromoglasan pljesak i ispraćena je pjesmom Baby Lasagne uz prepoznatljiv ples svih mališana.
Uoči Svjetskog dana zaštite okoliša, Hrvoje se zaputio u Karlovac na druženje s učenicima OŠ „Braća Seljan“ te nastavio svoje putovanje do otoka Raba, gdje je razveselio mališane DV „Pahuljica“ i učenike OŠ Ivana Rabljanina u Rabu, donoseći svima edukativne slikovnice kako bi se bolje pripremili za obilježavanje ovog važnog dana.
Prvog dana dvodnevne turneje, Hrvoja su 22. svibnja u učionici OŠ „Braća Seljan“ u Karlovcu dočekali učenici četvrtih razreda i njihove učiteljice Jasmina Vuljanić i Branka Dobranić te asistentica u nastavi Jasmina Rendulić. Djelatnici Hrvatskih voda zajedno s Hrvojem odazvali su se pozivu Ivane Vojak, djelatnice tvrtke Vodovod i kanalizacija d.o.o. Karlovac, ujedno i majke učenika, koja je poželjela učenicima na „odlasku“ iz nižih razreda donijeti nova znanja i sjećanje na vrijeme odrastanja u kojem će i Hrvoje biti važan dio uspomena. Četrdesetak učenika sjelo je u svoje klupe i pažljivo pratilo predavanje posvećeno temi poplava, čestoj temi grada na četiri rijeke. Sirena opasnosti koja se oglasila na početku prezentacije, iznenadila je učenike, a neke od njih podsjetila i na zvuk usisavača. Brzo se sve razjasnilo kada su ugledali nabujalu rijeku koja donosi opasnost i nevolje stanovnicima. Pokazati rukom 15 cm bujične vode koja može srušiti čovjeka, pokazalo se zanimljivo, jer učenici različito doživljavaju mjere s kojima se susreću u geometriji. Negrađevinske mjere prezentirane su kroz slikovnicu „Da nas rijeke ne poplave, smanjimo rizik od poplave“ i avanturu Hrvoja koji je imao zadatak naučiti djecu kako se bolje pripremiti za poplave.
Pravovremena priprema i znanje kojim će poplave izbjeći ili umanjiti štete, dobro je došla tema malim stanovnicima grada koji se sve češće susreće s ekstremnim vremenskim prilikama, kao posljedicama klimatskih promjena. Naravno, učenici su bili izuzetno zainteresirani za temu, pa su ruke bile neprestano u zraku, kako bi ispričali svoje priče o poplavama s kojima su se susreli. Odmah su uočili u prezentaciji kako kuće izgrađene dalje od rijeke i na povišenim mjestima nisu nastradale u poplavi, što će im biti vrlo korisno znanje u budućem životu pri kupnji zemljišta i izboru lokacije kod zasnivanja obiteljskog doma. Nije bilo dileme da je vepar divlja svinja i ima „rogove“, ali doznali su da postoji i projekt akronima VEPAR. Zaključili su kako je korisno pratiti vodostaj rijeka putem aplikacije Hrvatskih voda, kako bi bili spremni na dolazak vodnog vala. Podjelom slikovnica i zajedničkom fotografijom obilježen je kraj druženja s učenicima u Karlovcu.
Povodom Svjetskog dana Sunca, 3. svibnja, održana je terenska edukativna radionica za učenike OŠ Zvonimira Franka iz Kutine uz obilazak akumulaije Pakre i predavanje u dvorištu OŠ Banova Jaruga, koja ove godine obilježava 130 godina svoga postojanja.
U jutarnjim satima zadnjeg dana u tjednu, u dvorište OŠ Banova Jaruga stigli su učenici od 5. do 8. razreda OŠ Zvonimira Franka iz Kutine s nastavnicama Melitom Lenička, Irenom Tošić i Zvjezdanom Mihalke, spremni obilježiti Svjetski dan Sunca. Nije neobično kako su izabrali baš prijateljsku školu za ovaj projektni dan s temom klimatskih promjena, jer su njezino lijepo uređeno dvorište i blizina akumulacije Pakre, popularno zvane i Banovljansko jezero, bili odlične lokacije za prikaz važnosti voda i prirode u prilagodbi na ove promjene i sve uočljivije posljedice ekstremnih vremenskih prilika. Iako su klupice bile okupane kapljicama ranojutarnje kiše i Sunce se sakrilo iza oblaka, učenici su se okupili oko velikog stola u lijepo uređenom dvorištu škole gdje je održana edukativna radionica Hrvatskih voda s temom klimatskih promjena i zaštite voda.
Uvodno je djelatnica Hrvatskih voda Marija Vizner porazgovarala s učenicima o lokaciji u čijoj blizini je akumulacija Pakra, koja je značajna za proizvodni pogon Petrokemije d.d. koja i upravlja akumulacijom u suradnji s Hrvatskim vodama, jer akumulacija ima važnu ulogu i u obrani od poplava. Poplave su sve učestalije, što su potvrđivali učenici iz vlastitog iskustva - urbanim poplavama u Kutini, pa je to bio dobar uvod za priču o klimatskim promjenama, stakleničkim plinovima, globalnom zagrijavanju planeta, otapanju ledenjaka i podizanju razine mora, sušnim i kišnim razdobljima, zakiseljavanju oceana i kiselim kišama. Pojava kiselih kiša uslijed otapanja štetnih ispušnih plinova u atmosferi, remeti prirodnu ravnotežu eko sustava, pa čak i nestanak biljaka i životinja, o čemu svjedoče uništene šume te velik broj zakiseljenih jezera u skandinavskim zemljama do te mjere da su neka od njih u potpunosti izgubila ribu. Poznavanjem kakvoće voda, uzorkovanjem i analizama pojedinih parametara, kao i pronalaženjem pojedinih vrsta indikatora u vodi (biljnih ili životinjskih), možemo saznati je li došlo do poremećaja ravnoteže, odnosno onečišćenja voda.
Zadnja prezentacija u mjesecu travnju, u kojem je obilježen i Dan planeta Zemlja, održana je za učenike četvrtih razreda u OŠ Ante Kovačića u Zagrebu, koja je svojim zanimljivim prikazom pokusa s vodom, kviza znanja i pričom iz Hrvojeve barice, zainteresirala mališane koji su podignutim rukama u zraku pokazali velik interes za temu – očuvanju voda.
U jutarnjim satima u utorak, 30. travnja, u osnovnoj školi u zagrebačkom naselju Špansko, za preko 40 učenika održana je edukativna radionica s temom očuvanja voda uz koje je prikazano nekoliko pokusa o svojstvima vode, koji su bili posebno zanimljivi učenicima 4b i 4.c razreda s učiteljicama Marinom Milković i Jovankom Lovrić. Već na samom početku iznenadili smo se kako je nekoliko djece prepoznalo maskotu Hrvoja. Ispostavilo se kako su ga upoznali na prezentaciji Hrvatskih voda kada su bili još u vrtiću i kada im je Hrvoje ispričao priču o poplavama. Od tada je prošlo podosta vremena i puno novih avantura Hrvoja, pa su spremno dalje čekali nove priče iz Hrvojeve barice.
Prije početka priče, upoznali smo se s vodom, tom čudnovatom tekućinom koja posjeduje neka posebna svojstva, opirući se zakonima koje je osmislio čovjek. Tako smo na početku doznali da voda ima nekoliko različitih stanja: tekuće, pilinovito i čvrsto, te smo ih povezali s prirodnim pojavama. Zaključili smo da zahvaljujući anomaliji vode, led pliva na površini, štiteći tako život ispod sebe u dubinama mora, rijeka i jezera, a shvatili smo i zašto se to događa. Uhvatili smo paru na ogledalcu i pisali po njemu, a odgonetnuli smo i što su magla i inje te kako nastaju. O kruženju vode u prirodi djeca su učila na nastavi, pa je bilo lako ponoviti cijeli ciklus vode na prikazu u prezentaciji.
Površinska napetost iznenadila je mališane, kada je učenik svojim prstom s kapi deterdženta dotaknuo površinu vode na kojoj je plutao biber u prahu, koji se odmah strelovito povukao uz rub posude, mameći iznenađene uzdahe djece. Plutajuće jaje u čaši slane vode izgledalo je neobično zanimljivo u odnosu na ono koje je potonulo u običnoj vodi, ali nas je podsjetilo kako je lakše plivati u moru negu u bazenu. Naravno, Mrtvo more je odmah zaslužilo posebnu pažnju, kada su saznali da je moguće čitati knjigu plutajući na površini mora, zahvaljujući njegovoj gustoći (slanosti). Jedan je učenik čak znao i postotak/promile slanosti Mrtvoga mora
Na poziv koordinatorice eko projekta "Zeleni tjedan", nastavnice Sandre Halt – Ćuže, Hrvoje je posjetio OŠ „Dobriše Cesarića“ u Požegi, gdje je održana radionica za učenike trećih do osmih razreda povodom obilježavanja uspješnih 10 godina provedbe školskog projekta.
U ponedjeljak, 29. travnja, u knjižnici OŠ „Dobriše Cesarića“ u Požegi održana je program za tridesetak učenika u okviru kojega je prezentiran desetogodišnji projekt škole koji je 2014. godine započeo pod nazivom „Zeleni tjedan“, a u nastavku su učenici zaigrali eko-kviz te sudjelovali u radionici Hrvatskih voda kojoj su se priključili i drugi učenici trećih razreda. Hrvoje je doznao kako su učenici škole sudjelovali u brojnim akcijama u posljednjih deset godina kroz projekte: Go Green (2014./2015.), Reuse, reduce, recycle (2015./2016.), Put vode (2016./2017.), Vremenska kapsula (2017./2018.), Zeleni tjedan kroz razrede (2018./2019.), Zelena slikovnica (2019./2020.), LORA Put plastike (2020./2021.), Our Footprints on Nature – eTwinning (2021./2022.), Čišćenje Orljave, razni razredni projekti (2022./2023.) i ovogodišnji projekt EKO izložba (2023./2024.) koja je otvorena u Gradskoj knjižnici Požega. Prisjetili smo se kako su u okviru projekta provedene brojne ekološke aktivnosti i podprojekti, u kojima su sudjelovale i Hrvatske vode 2016. godine (Put vode), s radionicom o temama očuvanja voda. Potom su učenici kroz interaktivni kviz provjerili svoje znanje o projektima, a ponajboljima su pripale nagrade i priznanja
Povodom međunarodnog Dana planeta Zemlje, 22. travnja, na Geotehničkom fakultetu u Varaždinu je održana radionica za učenike nižih razreda VI. Osnovne škole Varaždin u organizaciji Hrvatskih voda, Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatskog hidrološkog društva.
U kasnim jutarnjim satima, na sam „rođendan“ planeta Zemlje, u predvorje Geotehničkog fakulteta iz obližnje VI. Osnovne škole Varaždin pristigli su učenici razredne nastave u pratnji njihovih učiteljica, znatiželjno promatrajući „velike“ učenike i profesore koji su ih zajedno s predstavnicima Hrvatskih voda dočekali s pripremljenim zabavnim radionicama posvećenim poplavama, kao posljedici klimatskih promjena koje predstavljaju jednu od najvećih prijetnja za Zemlju i čovječanstvo. Gotovo stotinjak učenika udobno se smjestilo u velikoj predavaonici, amfiteatru, oduševljeno i s čuđenjem promatrajući veliku dvoranu, u kojoj je priređen prvi dio radionioce.
Na početku je sve prisutne pozdravio dekan fakulteta izv. prof. dr. sc. Hrvoje Meaški, zaželjevši svima dobru zabavu na edukativnim radionicama povodom proslave Dana planeta Zemlje, kojega ćemo očuvati podizanjem svijesti i znanja o ulozi i utjecaju čovjeka na okoliš i vode. Nakon kratkog edukativnog filma o poplavama, predstavnica Hrvatskih voda, Marija Vizner je održala prezentaciju slikovnice projekta VEPAR pod nazivom „Da nas rijeke ne poplave, smanjimo rizik od poplave“ tijekom koje su se učenici upoznali s riječnom kornjačom Hrvojem i njegovom avanturom u edukaciji mališana o temi poplava. Bilo je i smijeha, puno podignutih ruku i točnih odgovora, a pametne glavice ponudile su i neka rješenja za smanjenje poplava, kojih se većina odraslih ne bi sjetila. Gotovo da su zaslužili Oskara, baš kako se zvala i jedna pametna glavica koja je zaslužila i pljesak cijele dvorane. Uvodnim tematskim sadržajima učenici su bili pripremljeni na zabavne radionice koje su se odvijale u zasebnim prostorijama fakulteta za četiri grupe, odnosno razreda. Svoje stečeno znanje učenici prve skupine su mogli provjeriti u novouređenom STEM centru fakulteta na računalima uz igricu naziva „Kako se štitimo od poplava – nauči i zaigraj!“ koju su u okviru projekta FRISCO izradile Hrvatske vode.
U ponedjeljak, 15. travnja, u jutarnjim satima održana je prezentacija „Hrvojeve zgode u zaštiti vode!“ za najstariju skupinu djece „Ribice“ Dječjeg vrtića Špansko – Područni objekt, Hrnetićka 1, u Zagrebu, čime se nastavlja ovogodišnji ciklus edukacije djece vrtića i škola diljem Hrvatske u okviru dječjeg programa Hrvatskih voda.
Tridesetak djece najstarije skupine „Ribice“ udobno se smjestilo na pripremljene strunjače u maloj dvorani DV Špansko s odgojiteljicama Boženom Ovčar i Kristinom Frbežar, njegovateljicom Teom Hmelina i pedagogicom Helenom Burić. Napetu priču o avanturi Hrvoja ispričala im je Marija Vizner iz Hrvatskih voda, o kojima su djeca ponešto čula i prisjetila se kakve sve vode u prirodi čuva ova institucija.
Avantura je započela onečišćenjem barice u čijem spašavanju je sudjelovao Hrvoje, pozvavši broj 112 na kojem su dežurne službe poslale stručnjake za sanaciju onečišćenja. Sugerirali su mališani da se radi o „smetlarima“, ali to smo brzo razriješili slikama uniformiranih i stručnih ljudi koji znaju kako se voda može očistiti. Saznali smo i da onečišćena voda dolazi kanalizacijom do uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, koji se u Zagrebu nalazi nedaleko Domovinskog mosta na lijevoj obali rijeke Save. Ovo je bio koristan podatak i odgojiteljicama koje su se zaiteresirale za obilazak uređaja s djecom. Ponovili smo svi zajedno kako se voda u vrtiću i domaćinstvu može štedjeti te kojim cijevima dolazi voda do slavine, a kojim odlazi onečišćena voda
U suradnji Hrvatskih voda i Javne ustanove Parka prirode Papuk, 15. svibnja su održane edukativne radionice za učenike OŠ Dragutina Lermana u Brestovcu, posvećene zaštiti i očuvanju voda i vodotoka, kojih je oko 100 kilometara u parku prirode i pridruženim područjima ekološke mreže Natura 2000 HR2001329 Potoci oko Papuka. Područje Parka prirode predstavlja geološki najraznolikije područje u ovom dijelu Hrvatske, pa je park 2007. godine postao prvi geopark Hrvatske, član je Europske mreže geoparkova i UNESCOve svjetske mreže geoparkova.
U velikoj dvorani osnovne škole za pedesetak učenika prvih, drugih i trećih razreda i njihove učiteljice Maju Siluković, Gordanu Drabik, Dubravku Vulić i Ivanu Terman održane su edukativne prezentacije u cilju očuvanja voda koje doprinose bioraznolikosti šireg područja parka i čine važan segment geološke, povijesne i kulturne baštine kraja. Učenicima su predstavljene edukativne slikovnice Hrvatskih voda kroz avanture Hrvoja, koji je vođen perom autorice Marije Vizner djeci ispričao priče o zaštiti voda, klimatskim promjenama, onečišćenjima i očuvanju voda te podijelio savjete kako vodu mogu štedljivo i održivo svakodnevno upotrebljavati u domu i školi. Hrvoje je odmah osvojio dječja srca, pa su pažljivo pratili njegov put od barice do domaćinstva i uređaja za pročišćavanje otpadnih voda. Rasprava o pojedinim pitanjima, odgovori i ponavljanje naučenog kroz igru s Hrvojem, učenike je ponukalo da odmah prelistaju primjerke slikovnica koje su dobili na poklon.