Učenici zagrebačke osnovne škole Gračani 22. i 23. siječnja imali su priliku upoznati Hrvoja i njegove prijatelje kroz slikovnicu „Da nas rijeke ne poplave, smanjimo rizike od poplave!“ koja je izdana u okviru projekta VEPAR s ciljem edukacije najmlađih o negrađevinskim mjerama smanjenja rizika od poplava.
Veseli i razigrani učenici 4. a razreda OŠ Gračani i njihova učiteljica Mirella Radovančić dočekali su u klupama Hrvoja i djelatnike Hrvatskih voda, Tomislava Novosela i Mariju Vizner. Oni su im prenijeli zanimljivu avanturu Hrvoja kao tajnog prijatelja djece, koju je kroz brojne zadatke podučavao o poplavama i savjetima za smanjenje šteta i sprječavanje poplava. Priča je bila zanimljiva, pa su se učenici svojim primjerima iz prakse i pitanjima vrlo brzo uključili u komunikaciju s predavačima. Posebno zanimljiva bila je maketa s primjerima retencije, akumulacije i gradnje kuća u nizinama i povišenim terenima. Uz društvenu igricu provjerili su svoje znanje te se osobito razveselili poklonjenim slikovnicama, kabanicama, magnetima i drugim korisnim materijalima u obrani od poplava. Kako bi provjerili sve što su naučili u klupama, obišli su i brdsku retenciju Pustodol, udaljenu tek nekoliko minuta od škole. Iako većina učenika stanuje u podsljemenskoj zoni, malo je njih znalo da se u njihovoj blizini nalazi ova retencija, koja zajedno s ostalih 18 štiti grad Zagreb od brskih oborinskih voda i „spašava“ ga od mogućih poplava s Medvednice. Unatoč magli i hladnijem danu, djeca su imala priliku vidjeti branu visine oko 27 m te preljeve i zapornice, čiju ulogu su im pojasnili Tomislav Ožanić i Tomislav Novosel, iz Glavnog centra za obranu od poplava. Radionica je završila uz vesele osmjehe i poruke predavačima: „Najbolja radionica ikad! Hoćete nam doći i iduće godine opet?“ i „Ja sam jako puno naučio o poplavama!“ Hrvoje je bio vrlo zadovoljan onime što je čuo, pa je već sljedeći dan održao sličnu radionicu za učenike prijateljskog razreda ove škole.
U četvrtak 23. siječnja, 25 učenika 4.b razreda s učiteljicom Ivanom Zelić nestrpljivo su iščekivali radionicu za koju su od učenika dan ranije doznali da je bila vrlo zanimljiva. Pažljivo su pratili Hrvojevu priču i vrlo često dizali ruke u želji da posvjedoče svojim primjerima o poplavama ili odgovore na postavljena pitanja. Znali su odgovore na mnoga pitanja, ali i ponudili brojna rješenja koja su zbog klimatskih pormjena sve češće u primjeni, poput ozelenjavanja gradova, spremanja vode u spremnike, pošumljavanja i slično. Bistre glavice odmah su zaključile i gdje treba graditi kuće kako ne bi nastradale od poplava, što će biti vrlo važno znati u budućnosti kada budu birali gradilišta za svoje domove. Uz maketu je djelatnik Hrvatskih voda Tomislav Ožanić prikazao kako „velike kiše“ uzrokuju poplave, koje kuće prve nastradaju i čemu služe retencije i akumulacije, a svoje znanje djeca su provjerila uz igricu. Sunčan dan omogućio je svima puni uvid u retenciju Psutodol do koje su ih uz spomenute djelatnike Hrvatskih voda odveli i Nikola Turković i Igor Javorović, usput odgovarajući na brojna pitanja: „Što je to retencija? Čemu služi brana? Od čega je napravljena brana? Zašto je Hrvoje kornjača? Tko su vodočuvari?“ pa sve do onih vezanih uz ribolov, čiste vode i slično. Iznenadili su se veličini brane koja je druga po visini od ukupno 19 zagrebačkih retencija, a svoje druženje završili smo zajedničkom fotografijom na brani i upitima djece: „Hoćete li nam opet doći, kada ćemo biti peti razred?“
Zahvaljujemo ravnatelju Oš Gračani Daliboru Dediću i učiteljicama na odličnom domaćinstvu i vjerujemo da ćemo se opet vidjeti sljedeće godine s nekom drugom temom i razveseliti ostale učenike u druženju s Hrvojem.
