24.04.2024
Radionicama Hrvatskih voda obilježen Dan planeta Zemlje na Geotehničkom fakultetu u Varaždinu

Povodom međunarodnog Dana planeta Zemlje, 22. travnja, na Geotehničkom fakultetu u Varaždinu je održana radionica za učenike nižih razreda VI. Osnovne škole Varaždin u organizaciji Hrvatskih voda, Geotehničkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatskog hidrološkog društva.

U kasnim jutarnjim satima, na sam „rođendan“ planeta Zemlje, u predvorje Geotehničkog fakulteta iz obližnje VI. Osnovne škole Varaždin pristigli su učenici razredne nastave u pratnji njihovih učiteljica, znatiželjno promatrajući „velike“ učenike i profesore koji su ih zajedno s predstavnicima Hrvatskih voda dočekali s pripremljenim zabavnim radionicama posvećenim poplavama, kao posljedici klimatskih promjena koje predstavljaju jednu od najvećih prijetnja za Zemlju i čovječanstvo. Gotovo stotinjak učenika udobno se smjestilo u velikoj predavaonici, amfiteatru, oduševljeno i s čuđenjem promatrajući veliku dvoranu, u kojoj je priređen prvi dio radionioce.

Na početku je sve prisutne pozdravio dekan fakulteta izv. prof. dr. sc. Hrvoje Meaški, zaželjevši svima dobru zabavu na edukativnim radionicama povodom proslave Dana planeta Zemlje, kojega ćemo očuvati podizanjem svijesti i znanja o ulozi i utjecaju čovjeka na okoliš i vode. Nakon kratkog edukativnog filma o poplavama, predstavnica Hrvatskih voda, Marija Vizner je održala prezentaciju slikovnice projekta VEPAR pod nazivom „Da nas rijeke ne poplave, smanjimo rizik od poplave“ tijekom koje su se učenici upoznali s riječnom kornjačom Hrvojem i njegovom avanturom u edukaciji mališana o temi poplava. Bilo je i smijeha, puno podignutih ruku i točnih odgovora, a pametne glavice ponudile su i neka rješenja za smanjenje poplava, kojih se većina odraslih ne bi sjetila. Gotovo da su zaslužili Oskara, baš kako se zvala i jedna pametna glavica koja je zaslužila i pljesak cijele dvorane. Uvodnim tematskim sadržajima učenici su bili pripremljeni na zabavne radionice koje su se odvijale u zasebnim prostorijama fakulteta za četiri grupe, odnosno razreda. Svoje stečeno znanje učenici prve skupine su mogli provjeriti u novouređenom STEM centru fakulteta na računalima uz igricu naziva „Kako se štitimo od poplava – nauči i zaigraj!“ koju su u okviru projekta FRISCO izradile Hrvatske vode.

Slika 1Slika 1
Slika 2Slika 2

U učionici na osam stolova pripremljena je društvena igrica projekta VEPAR, koju su učenici drugih razreda odmah s velikim zanimanjem odigrali odgavarajući na brojna pitanja žureći se svojim figuricama doći što prije do cilja i osvojiti što više bodova. Smješteni u zabavnim stolicama koje su podsjećale na male autiće u lunaparku, treća skupina učenika je odigrala edukativni kviz uz veliko bodrenje i nagovaranje pojedinih igrača da izaberu ponuđene odgovore, kako bi postigli što bolje rezultate. Četvrta skupina učenika je u predvorju fakulteta prisustvovala prezentaciji predstavnika Hrvatskih voda Tomislava Novosela koji je na edukativnoj maketi vrlo zorno prikazao kako nastaju poplave, što su to retencije i akumulacije, brane, gdje treba graditi kuće i koja je uloga vegetacije u obrani od poplava. Činilo se kako je premalo vremena za sve igre u kojima su djeca htjela sudjelovati, pa su učiteljicama poklonjene društvene igrice i kompleti edukativnih slikovnica Hrvatskih voda koje će moći koristiti u nastavi i nakon radionica, provjeravajući svoje znanje kroz zadatke u tematskim slikovnicama. Zajednička fotografija s Hrvojem koji je razveselio ne samo mališane već i dekana, njegovog imenjaka, i ostale djelatnike fakulteta, doprinijela je veselom završetku radionice s koje su učenici otišli put svoje škole mašući i zahvaljivajući na poklonima, slikovnicama, magnetima, kabanicama i lijepom druženju. Kako stjecanje znanja može biti i zabavno uz brojne zanimljive igrice i edukativni materijal, ne čudi kako je djelatnicima Hrvatskih voda upućen poziv za sličnim druženjima i povodom drugih dana zaštite voda, okoliša i prirode, koji se obilježavaju na Geotehničkom fakultetu tijekom godine.

Slika 1Slika 1
Slika 2Slika 2

Rođendan našeg planeta obilježen je tako uz veselje i stjecanje novih znanja, pokazujući kako ulaganje u znanje mladih može donijeti bolju budućnost, zdraviji okoliš i očuvan planet za život svih njegovih stanovnika.

Uz spomenute, radionice su vodili i djelatnici Hrvatskih voda Tomislav Ožanić i Nikola Turković, a veliki doprinos radionicama i organizaciji događanja dali su djelatnici fakulteta: predstojnica Zavoda za upravljanje vodama. dr. sc. Dijana Oskoruš, voditeljica STEM centra doc. dr. sc. Jelena Loborec i asistentica dr.sc. Lucija Plantak te drugi djelatnici i studenti.

Dan planeta Zemlje obilježava se globalno 54. put, pozivajući vlade, javni, privatni i nevladin sektor te građane da se ujedine radi dobrobiti Zemljine i budućnosti čovječanstva. Na konferenciji UNESCO-a 1969. godine John McConnell prvi je put predstavio zamisao obilježavanja Dana Zemlje i iste je godine dizajnirana Zastava Zemlje, a sam je naziv Earth day prvi put upotrijebio 21. ožujka gradonačelnik San Francisca Joseph Alioto 1969. godine, u proglasu kojim je odlučeno da se u gradu i na područja San Francisca proslavi kao Dan planeta Zemlje. Dan planeta Zemlje službeno se obilježava 22. travnja od 1992. godine kada je tijekom Konferencije UN-a o okolišu i razvoju u Rio de Janeiru usklađen dalekosežni program za promicanje održivoga razvoja Agenda 21, začetke suvremenog pokreta posvećenog zaštiti okoliša. Uz brojne teme posvećene Zemlji i okolišu, najviše pozornosti se ove godine poklanja ideji o postupnom ukidanju plastike za dobrobit zdravlja ljudi i planeta pod ovogodišnjom temom „Planet protiv plastike“, kako bi se potaknulo sve na smanjenje proizvodnje plastike širom svijeta za 60 posto do 2040. godine.