Svjetski dan Sunca obilježen s učenicima OŠ Zvonimira Franka iz Kutine uz obilazak akumulacije Pakra

06.05.2024
Svjetski dan Sunca obilježen s učenicima OŠ Zvonimira Franka iz Kutine uz obilazak akumulacije Pakra

Povodom Svjetskog dana Sunca, 3. svibnja, održana je terenska edukativna radionica za učenike OŠ Zvonimira Franka iz Kutine uz obilazak akumulaije Pakre i predavanje u dvorištu OŠ Banova Jaruga, koja ove godine obilježava 130 godina svoga postojanja.

U jutarnjim satima zadnjeg dana u tjednu, u dvorište OŠ Banova Jaruga stigli su učenici od 5. do 8. razreda OŠ Zvonimira Franka iz Kutine s nastavnicama Melitom Lenička, Irenom Tošić i Zvjezdanom Mihalke, spremni obilježiti Svjetski dan Sunca. Nije neobično kako su izabrali baš prijateljsku školu za ovaj projektni dan s temom klimatskih promjena, jer su njezino lijepo uređeno dvorište i blizina akumulacije Pakre, popularno zvane i Banovljansko jezero, bili odlične lokacije za prikaz važnosti voda i prirode u prilagodbi na ove promjene i sve uočljivije posljedice ekstremnih vremenskih prilika. Iako su klupice bile okupane kapljicama ranojutarnje kiše i Sunce se sakrilo iza oblaka, učenici su se okupili oko velikog stola u lijepo uređenom dvorištu škole gdje je održana edukativna radionica Hrvatskih voda s temom klimatskih promjena i zaštite voda.

Uvodno je djelatnica Hrvatskih voda Marija Vizner porazgovarala s učenicima o lokaciji u čijoj blizini je akumulacija Pakra, koja je značajna za proizvodni pogon Petrokemije d.d. koja i upravlja akumulacijom u suradnji s Hrvatskim vodama, jer akumulacija ima važnu ulogu i u obrani od poplava. Poplave su sve učestalije, što su potvrđivali učenici iz vlastitog iskustva - urbanim poplavama u Kutini, pa je to bio dobar uvod za priču o klimatskim promjenama, stakleničkim plinovima, globalnom zagrijavanju planeta, otapanju ledenjaka i podizanju razine mora, sušnim i kišnim razdobljima, zakiseljavanju oceana i kiselim kišama. Pojava kiselih kiša uslijed otapanja štetnih ispušnih plinova u atmosferi, remeti prirodnu ravnotežu eko sustava, pa čak i nestanak biljaka i životinja, o čemu svjedoče uništene šume te velik broj zakiseljenih jezera u skandinavskim zemljama do te mjere da su neka od njih u potpunosti izgubila ribu. Poznavanjem kakvoće voda, uzorkovanjem i analizama pojedinih parametara, kao i pronalaženjem pojedinih vrsta indikatora u vodi (biljnih ili životinjskih), možemo saznati je li došlo do poremećaja ravnoteže, odnosno onečišćenja voda.

Slika 1Slika 1
Slika 2Slika 2

Kako bi provjerili kakvoću (kiselost) voda rijeke Pakre, učenici su samostalno proveli pokus određivanja pH vrijednosti uzorka Pakre koji je učiteljica Lenička uzela netom prije dolaska na pristupačnoj lokaciji rijeke koja prolazi kroz naselje Piljenice. Pokus je proveden uz pomoć kompleta „Mali čuvari voda“, uz korištenje Priručnika o vodi s pokusima za više razrede te pokretnog laboratorija Ekolab. Analiza je pokazala kako voda odgovara neutralnoj pH vrijednosti na usporednoj skali, čime smo konstatirali kako rijeka nije bila izložena tvarima koje bi izazvale njezino zakiseljavanje. Uz prikaz slikovnice „Hrvoje i prijatelji poručuju: klimatske promjene i čovjeka uključuju“ učenici su se upoznali s Hrvojem i njegovom avanturom na putu do mora na koji je krenuo sa svojim prijateljima, a što je bio dobar nastavak razgovora i rasprave o klimatskim promjenama, primjerima posljedica u Italiji, Pakistanu, Americi, Australiji, Norveškoj, Brazilu Africi, Sjevernom polu i Hrvatskoj u kojoj se bilježi pojava zaslanjenja rijeke Neretve i vodonosnika.

Tako „oboružni“ novim znanjem, krenuli su u obilazak akumulacije Pakra, gdje su imali i fotografskih zadataka te mali intrevju s predstavnicom Hrvatskih voda u kojem su još saznali nekoliko podataka o akumulaciji, Lonjskom polju, važnosti retencija u obrani od poplava i invazivnim vrstama. Vraćajući se prema školi, porazgovarali su i s ribičima, doznavši koje ribe se mogu naći u jezeru i „grizu“ li danas na Sunčev dan. Sunce kao da je prepoznalo sav trud sudionika radionice, nije dopustilo oblacima da „istresu“ kišu, pa su učenici u dvorištu škole za kraj ispunili eko kviz, dobili na poklon slikovnice i promidžbeni materijal te zaigrali prijateljsku nogometnu utakmicu s učenicima OŠ Banova Jaruga. Rezultat nije bio važan jer su se učenici dobro zabavili i potvrdili činjenicu kako se sunčevom svjetlosti oslobađa hormon sreće – serotonin, pa čak i kada se samo o toplim sunčevim zrakam raspravlja. Sreća je važan segment odrastanja djece, jer donosi zdravlje i blagostanje, baš kao i voda bez koje ne možemo živjeti i koju moramo čuvati. To je bila i završna poruka radionice, koju su nastavnice ocijenile odličnim ocjenama sa željom da se češće održavaju diljem Hrvatske. Hrvoje je spakirao svoj „kofer“ znanja i sretan se zaputio u Hrvatske vode, ostavljajući veselu djecu u dvorištu škole iz kojega je odzvanjao žamor djece uz igralište i s klupa na kojima su razgovarali i listali šarene crteže tražeći 3D animacije, kako bi još jednom čuli Hrvoja na svojim mobitelima. Zahvaljujemo nastavnici Meliti Lenička na pozivu, svim nastavnicama i učenicima dviju osnovnih škola na odličnom druženju u lijepom okruženju na samoj granici moslavačkog i slavonskog kraja.