- Odaberite područje
Višegodišnji programi gradnje se izrađuju temeljem odredbi članka 43. Zakona o vodama („Narodne novine“, br. 66/19., 84/21. i 47/23.). Programe izrađuju Hrvatske vode u formi prijedloga, sukladno Strategiji upravljanja vodama („Narodne novine“, broj 91/08.) i Planu upravljanja vodnim područjima, a donosi ih Vlada Republike Hrvatske nakon provedene strateške procjene utjecaja na okoliš.
Višegodišnjim programom gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine („Narodne novine“, broj 147/21.) donesenim od strane Vlade Republike Hrvatske nakon provedene strateške procjene utjecaja na okoliš i konzultacija sa zainteresiranom javnošću i s Europskom komisijom, te Nacrtom Višegodišnjeg programa gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za razdoblje do 2030. godine, za kojeg se trenutačno provodi strateška procjena utjecaja na okoliš, utvrđeni su programi građevinskih mjera Plana upravljanja vodnim područjima za razdoblje do 2027.
Višegodišnji programi gradnje kroz investicijske mjere objedinjuju obveze iz brojnih direktiva Europske unije, naročito Direktive 2007/60/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2007. o procjeni i upravljanju poplavnim rizicima (SL L 288, 6. 11. 2007.), Direktive (EU) 2020/2184 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2020. o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju (preinaka) (SL L 435, 23. 12. 2020.) i Direktive Vijeća 91/271/EEZ od 21. svibnja 1991. o pročišćavanju komunalnih otpadnih voda (SL L 135, 30. 5. 1991.), dopunjena: Direktivom Komisije 98/15/EZ od 27. veljače 1998. s obzirom na određene zahtjeve utvrđene u Dodatku I. (Tekst značajan za EGP) (SL L 67, 7. 3. 1998.). Programima su utvrđeni pojedinačni projekti, način i razdoblje njihove provedbe, sudionici u provedbi, iznosi ulaganja i izvori sredstava, red prvenstva u provedbi, te praćenje provedbe. Daljnja studijska i projektna razrada vodnih sustava i građevina te priprema odgovarajuće dokumentacije za negrađevinske mjere nužan su preduvjet za prijavu takvih projekata za sufinanciranje od strane europskih fondova.
Postupku donošenja višegodišnjih programa gradnje prethodi provedba strateških procjena utjecaja na okoliš. Postupci strateške procjene i prekogranični utjecaj programa na okoliš provode se sukladno odredbama Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, br. 80/13., 78/15., 12/18. i 118/18.) i Uredbe o strateškoj procjeni utjecaja plana i programa na okoliš („Narodne novine“, broj 3/17.), uključujući i postupak glavne ocjene prihvatljivosti Programa za ekološku mrežu sukladno Zakonu o zaštiti prirode („Narodne novine“, br. 80/13., 15/18., 14/19. i 127/19.). Strateška procjena se provodi tijekom izrade nacrta prijedloga programa prije utvrđivanja konačnog prijedloga i upućivanja u postupak donošenja. U postupku strateške procjene osigurava se informiranje i sudjelovanje javnosti. Prije stavljanja u proceduru donošenja, pri utvrđivanju konačnog prijedloga programa, obvezno se uzimaju u obzir rezultati strateške procjene, mišljenja tijela i/ili osoba određenih posebnim propisom, te se razmatraju primjedbe, prijedlozi i mišljenja javnosti i rezultati prekograničnih konzultacija.
Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine
Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine je jedan od najznačajnijih planskih dokumenata upravljanja vodama, a istovremeno predstavlja akt strateškog planiranja povezan s uvjetima koji omogućavaju provedbu fondova Europske unije u razdoblju od 2021. do 2027. godine. Njegovo donošenje propisano je člankom 43. Zakona o vodama („Narodne novine“, br. 66/19., 84/21. i 47/23.), a Odlukom o utvrđivanju akata strateškog planiranja povezanih s uvjetima koji omogućavaju provedbu fondova Europske unije u razdoblju od 2021. do 2027. godine, rokova donošenja i tijela zaduženih za njihovu izradu koju je Vlada Republike Hrvatske donijela na sjednici održanoj 20. listopada 2020. godine stavljen je na popis akata strateškog planiranja. Nadležno tijelo zaduženo za izradu Programa je prema toj Odluci Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja.
Odluku o donošenju Višegodišnjeg programa gradnje komunalnih vodnih građevina („Narodne novine“, broj 147/21.) donijela je Vlada Republike Hrvatske na svojoj 93. sjednici održanoj 30. prosinca 2021. godine nakon provedene strateške procjene utjecaja na okoliš sukladno odredbama Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, br. 80/13., 78/15., 12/18. i 118/18.) i Uredbe o strateškoj procjeni utjecaja strategije, plana i programa na okoliš („Narodne novine“, broj 3/17.), uključujući i postupak glavne ocjene prihvatljivosti Programa za ekološku mrežu sukladno Zakonu o zaštiti prirode („Narodne novine“, br. 80/13., 15/18., 14/19. i 127/19.), te nakon provedenih konzultacija s Europskom komisijom, s drugim tijelima državne uprave i s javnošću putem e-savjetovanja.
Nacrt Prijedloga Programa izradile su Hrvatske vode, a stratešku procjenu utjecaja Programa na okoliš, kao i sve ostale aktivnosti vezane uz konzultacije s Europskom komisijom, s drugim tijelima državne uprave i s javnošću obavilo je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, koje je u konačnici i predložilo donošenje Programa Vladi Republike Hrvatske.
Detaljni provedbeni plan Višegodišnjeg programa gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine za pitanje prioritizacije projekata odvodnje i pročišćavanja komunalnih otpadnih voda i za pitanje amortizacije vodnokomunalne infrastrukture izrađen je na temelju članka 39. stavka 7. Zakona o vodama koji daje pravnu mogućnost da Hrvatske vode donesu detaljnije provedbene planove vezane za pitanja od interesa za upravljanje vodama. Ovim Detaljnim provedbenim planom su prema zahtjevu Europske komisije od 16. veljače 2022. godine dodatno razrađene prioritizacija projekata odvodnje i pročišćavanja komunalnih otpadnih voda, te amortizacija vodnokomunalne infrastrukture.
O provedbi Višegodišnjeg programa gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine Hrvatske vode izrađuju i objavljuju šestomjesečna izvješća.
Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine
Sažetak Višegodišnjeg programa gradnje komunalnih vodnih građevina za razdoblje do 2030. godine
Prvo izvješće o realizaciji programa u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja 2022. godine
Drugo izvješće o realizaciji programa u razdoblju od 1. srpnja do 31. prosinca 2022. godine
Treće izvješće o realizaciji programa u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja 2023. godine
Višegodišnji program gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije za razdoblje do 2030. godine
Višegodišnji program gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije za razdoblje do 2030. godine je program upravljanja vodama u djelatnostima zaštite od štetnog djelovanja voda i navodnjavanju propisan člankom 43. Zakona o vodama („Narodne novine“, br. 66/19., 84/21. i 47/23.). Izrađuju ga Hrvatske vode u formi prijedloga, sukladno Strategiji upravljanja vodama („Narodne novine“, broj 91/08.) i Planu upravljanja vodnim područjima, a donosi ga Vlada Republike Hrvatske nakon provedene strateške procjene utjecaja na okoliš sukladno odredbama Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, br. 80/13., 78/15., 12/18. i 118/18.) i Uredbe o strateškoj procjeni utjecaja strategije, plana i programa na okoliš („Narodne novine“, broj 3/17.), uključujući i postupak glavne ocjene prihvatljivosti Programa za ekološku mrežu sukladno Zakonu o zaštiti prirode („Narodne novine“, br. 80/13., 15/18., 14/19. i 127/19.), te nakon provedenih konzultacija s drugim tijelima državne uprave i s javnošću putem e-savjetovanja.
Višegodišnjim programom gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije za razdoblje do 2030. godine se utvrđuju: pojedinačni projekti gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije, način i razdoblje provedbe, sudionici u provedbi, iznosi ulaganja i izvori sredstava za svaki project i red prvenstva u provedbi (gdje je primjenjivo).
Višegodišnjim programom gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije za razdoblje do 2030. godine obuhvaćena su sva područja gdje postoje ili bi se vjerojatno mogli pojaviti potencijalno značajni rizici od poplava prema kartama opasnosti od poplava i kartama rizika od poplava. Uz dodatne, odnosno nove projekte na listu identificiranih projekata zaštite od štetnog djelovanja voda uvršteno je i preostalih 210 nerealiziranih projekata iz prethodnog Višegodišnjeg programa gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije iz 2015. godine, od kojih se za neke provela novelacija ukoliko je došlo do promjene stanja na terenu ili uvjeta za primjenu drugačijih tehničkih rješenja. Dokument sadrži ukupno 504 projekata zaštite od štetnog djelovanja voda, od čega se 325 projekata odnosi na vodno područje rijeke Dunav, a 179 projekata na jadransko vodno područje.
Podloga za izradu Nacrta Višegodišnjeg programa gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije za razdoblje do 2030. godine za djelatnost navodnjavanja je Nacionalni projekt navodnjavanja i gospodarenja poljoprivrednim zemljištem i vodama u Republici Hrvatskoj (srpanj 2005. godine), čija je novelacija u tijeku, te županijski planovi navodnjavanja izrađeni u razdoblju od 2003. do 2019. godine.
Usklađivanje dokumenta sa Strateškom studijom je dovršeno, a u tijeku je prekogranični postupak strateške procjene utjecaja na okoliš prema Espoo konvenciji.
Knjiga II. Detaljna analiza utjecaja
Knjiga III. Glavna ocjena prihvatljivosti programa za ekološku mrežu
Višegodišnji programi gradnje se izrađuju temeljem odredbi Zakona o vodama („Narodne novine“, broj 153/09, 130/11 i 56/13), članci 35. - 37. Programe izrađuju Hrvatske vode u formi prijedloga, sukladno Strategiji upravljanja vodama („Narodne novine“, broj 91/08) i Planu upravljanja vodnim područjima („Narodne novine“, broj 82/13), a donosi ih Vlada Republike Hrvatske nakon provedene strateške procjene utjecaja na okoliš. Višegodišnji programi gradnje kroz investicijske mjere objedinjuju obveze iz brojnih direktiva Europske unije, naročito Direktive o procjeni i upravljanju poplavnim rizicima (2007/60/EC), Direktive o kakvoći vode namijenjenoj za ljudsku potrošnju (98/83/EC) i Direktive o pročišćavanju komunalnih otpadnih voda (91/271/EEC).
Programima se utvrđuju pojedinačni projekti, način i razdoblje njihove provedbe, sudionici u provedbi, iznosi ulaganja i izvori sredstava, red prvenstva u provedbi te praćenje provedbe.
Postupku donošenja višegodišnjih programa gradnje prethodi provedba strateških procjena utjecaja na okoliš. Postupci strateške procjene i prekogranični utjecaj programa na okoliš provode se sukladno odredbama Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, broj 80/13) i Uredbe o strateškoj procjeni utjecaja plana i programa na okoliš („Narodne novine“, broj 64/08). Strateška procjena se provodi tijekom izrade nacrta prijedloga programa prije utvrđivanja konačnog prijedloga i upućivanja u postupak donošenja. U postupku strateške procjene osigurava se informiranje i sudjelovanje javnosti. Prije stavljanja u proceduru donošenja, pri utvrđivanju konačnog prijedloga programa, obvezno se uzimaju u obzir rezultati strateške procjene, mišljenja tijela i/ili osoba određenih posebnim propisom, te se razmatraju primjedbe, prijedlozi i mišljenja javnosti i rezultati prekograničnih konzultacija.
Višegodišnji program gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije
Pravna osnova i svrha dokumenta
Zakonom o vodama („Narodne novine“, broj 153/09, 130/11 i 56/13) je određeno da se Višegodišnji program gradnje regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za melioracije (u daljnjem tekstu Program) izrađuje sukladno Strategiji upravljanja vodama („Narodne novine“, broj 91/08) i Planu upravljanja vodnim područjima („Narodne novine“, broj 82/13), a nakon 2015. godine i u skladu s Planom upravljanja poplavnim rizicima. Time se osigurava postupna usklađenost programa sa strateškim opredjeljenjima i politikom upravljanja vodama, te preuzetim standardima Europske unije na području politike voda, osobito onima iz Okvirne direktive o vodama (2000/60/EC) i Direktive o procjeni i upravljanju poplavnim rizicima (2007/60/EC).
Ovim se dokumentom utvrđuje okvirni program ulaganja u (i) uređenje voda u cilju zaštite od štetnog djelovanja voda, kroz gradnju regulacijskih i zaštitnih vodnih građevina i građevina za osnovnu melioracijsku odvodnju koje mogu poslužiti prihvatu i evakuaciji velikih voda, te (ii) navodnjavanje, kroz izgradnju vodnih građevina za navodnjavanje. Program navedena ulaganja obrađuje kao dvije zasebne cjeline, iz razloga što sadrže drugačija polazišta, ciljeve, korisnike, izvore financiranja, tehničke i financijske aspekte.
Metodologija izrade
Zaštita od štetnog djelovanja voda
Prilikom izrade ovoga Programa izvršena je identifikacija projekata s osnovnim podacima, uključivo i procjena troškova. Utvrđeni su prioriteti čijom realizacijom se povećava razina zaštite od poplava na nedovoljno štićenim područjima na kojima se mogu očekivati velike materijalne štete, ljudske žrtve i štetan utjecaj poplava na okoliš i ljudsko zdravlje, u pravilu na područjima nedovoljno štićenih gradova i većih naselja. Prijedlog prioritetnih projekata je izrađen temeljem utvrđenih kriterija koji procjenjuju značaj, karakter, utjecaj projekta na ljude, imovinu i okoliš te stupanj spremnosti za izvođenje. Prijedlog projekata je dodatno provjeren u odnosu na rezultate Prethodne procjene poplavnih rizika, izrađene u Hrvatskim vodama u 2012. godini.
Navodnjavanje
Programom se analiziraju (i) strateške odrednice, (ii) raspoložive površine za navodnjavanje, (iii) predloženi projekti u županijskim planovima navodnjavanja, te (iv) aktivnosti na pripremi projekata u okviru provedbe Nacionalnog projekta navodnjavanja i gospodarenja poljoprivrednim zemljištem i vodama (NAPNAV). Uz pomoć dodatnih pokazatelja, koji kvantificiraju značaj i efekte navodnjavanja, izrađen je prijedlog projekata za realizaciju.
Sadržaj programa
Sadržaj je usklađen s odredbama Zakona o vodama („Narodne novine“, broj 153/09, 130/11 i 56/13), te pored pravne osnove i metodologije sadrži i informacije o stanju sustava obuhvaćenih Programom, identifikaciju problema, strateške ciljeve, tehničke i financijske aspekte, plan provedbe, očekivane utjecaje na okoliš i prirodu, te društvo u cjelini.
Programski pristup
Realizacija Programa se, uz mogućnost prilagodbe, odvija kroz duži niz godina uz jasno opisane ciljeve i prioritete, te kontrolu aktivnosti. Prilikom izrade programskog dokumenta sagledan je dulji vremenski period, a prihvaćanje Programa se predlaže za prvo programsko razdoblje, od 2013. - 2017. godine, nakon čega je predviđena njegova revizija.
Program je ključni dokument za izbor i provedbu razvojnih projekata, a njegove dopune i izmjene, kako bi bolje odgovarao novonastalim potrebama ili promijenjenim ulaznim pretpostavkama, obavljati će se prema dogovorenim postupcima.
Sustavno praćenje i usporedba rezultata provedbe Programa i postizanja ciljeva pruža stalnu informaciju o stanju realizacije, te omogućava prijenos iskustava na sljedeće faze Programa i/ili druge projekte.
U razdoblju od 2013. - 2022. godine predviđena je realizacija Programa kroz više Projekata, dijelova Programa, kojim se realiziraju pojedinačni projekti u određenom/zadanom vremenu pod točno određenim uvjetima i načinom financiranja.
Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina
Pravna osnova i svrha dokumenta
Zakonom o vodama („Narodne novine“, broj 153/09, 130/11, 56/13 i 14/14) određeno je da se Višegodišnji program gradnje komunalnih vodnih građevina (u daljnjem tekstu Program) izrađuje sukladno Strategiji upravljanja vodama („Narodne novine“, broj 91/08) i Planu upravljanja vodnim područjima („Narodne novine“, broj 82/13). Time se osigurava usklađenost programa sa strateškim opredjeljenjima i politikom upravljanja vodama, te preuzetim standardima Europske unije na području politike voda, osobito onima iz Okvirne direktive o vodama (2000/60/EC) te iz vodno-komunalnih direktiva (termin usvojen tijekom pregovora Republike Hrvatske i Europske komisije u okviru poglavlja 27. Okoliš). Vodno-komunalne direktive EU su: (i) Direktiva Vijeća o kakvoći voda namijenjenih za ljudsku potrošnju (98/83/EC), a odnosi se na svu vodu (bilo u njezinom prirodnom stanju ili nakon obrade) koja je namijenjena za piće, kuhanje, pripremu hrane ili druge potrebe domaćinstava, te vodu koja se rabi za proizvodnju hrane namijenjene ljudskoj upotrebi, s ciljem zaštite ljudskog zdravlja od negativnih učinaka bilo kakvog zagađenja vode namijenjene za ljudsku potrošnju osiguravanjem njezine čistioče i stanja koje ne šteti ljudskom zdravlju, te (ii) Direktiva Vijeća o pročišćavanju komunalnih otpadnih voda 91/271/EEC, a odnosi se na prikupljanje, pročišćavanje i ispuštanje komunalnih otpadnih voda, te pročišćavanje i ispuštanje otpadnih voda industrije, s ciljem zaštite okoliša od štetnih utjecaja ispuštanja navedenih otpadnih voda. Ciljevi provedbe vodno-komunalnih direktiva sadržani su u Strategiji upravljanja vodama, Zakonu o vodama i Zakonu o financiranju vodnoga gospodarstva (NN 153/09, 90/11 i 56/13) i podzakonskim aktima donesenima na temelju tih zakona, te su obvezni dio programa mjera iz Plana upravljanja vodnim područjem.
Ovim se dokumentom utvrđuje okvirni program ulaganja u javnu vodoopskrbu i javnu odvodnju. Također se operacionalizira sustav za provedbu, na način koji će doprinijeti učinkovitijem korištenju financijskih, kadrovskih i informacijsko-dokumentacijskih resursa kojima raspolaže vodno gospodarstvo u djelatnostima korištenja voda i zaštite voda.
Metodologija izrade
Program se formalno temelji na Planu provedbe vodno-komunalnih direktiva koji sadrži dogovorene aktivnosti i rokove vezane uz njihovu provedbu, dočim se detaljnije razrađuju tehničko/provedbeno/organizacijska pitanja, respektirajući promjene nastale u okruženju.
Javna vodopskrba
Javnu vodoopskrbu karakterizira složena situacija. Isprepleteni su (i) zahtjevi propisa o vodi za piće koja se isporučuje putem organizirane vodoopskrbe, ne nužno i javne vodoopskrbe, (ii) način na koji se odvija javna vodoopskrba, putem velikog broja isporučitelja vodnih usluga koji često dijele nadležnost nad tehničko-tehnološkom vodoopskrbnom cjelinom, (iii) činjenica da se dio isporuke vode za piće obavlja putem neadekvatno organiziranih tvrtki ili udruga građana, što otežava kapitalna ulaganja i održavanje takvih sustava te dovodi u pitanje sigurnost vodoopskrbe, (iv) potreba stanovništva za priključenjem te strateško opredjeljenje da se povećanje opskrbljenosti i izvrši, kao i (v) potreba za unaprjeđenjem postojećeg sustava ili organizacije na vodoopskrbnom području i uslužnom području isporučitelja vodnih usluga.
Analiza stanja i zahtjeva rezultirala je uspostavom kriterija za vrstu i obuhvat ulaganja u javnu vodoopskrbu: (i) Kriterij I, osiguranje/unaprjeđenje kvalitete vode za piće u sustavima kojima se opslužuje više 50 stanovnika prema propisanim standardima i rokovima, te (ii) Kriterij II, razvoj koji osigurava povećanje priključenosti, naročito u naseljima gdje je ista ispod 80%, te povećanje kvalitete i sigurnosti usluga. Program predviđa ulaganja po Kriteriju I do potpunog zadovoljenja, dočim se ulaganja po Kriteriju II prilagođavaju mogućnostima, odnosno priuštivosti na uslužnom području te raspoloživosti sredstava.
Javna odvodnja
Javnu odvodnju karakteriziraju visoki ali jasni zahtjevi za pročišćavanjem otpadnih voda, a za diskusiju su obuhvat javne odvodnje koji ovisi o isplativosti takvog načina organiziranja odvodnje, te s tim u vezi i postotak priključenosti.
Kriteriji za vrstu i obuhvat ulaganja u javnu odvodnju: (i) Kriterij I, pročišćavanje otpadnih voda prema propisanim standardima i rokovima, te (ii) Kriterij II, razvoj i osiguravanje priključenosti na javne sustave, te povećanje kvalitete i sigurnosti usluga. Program predviđa ulaganja po Kriteriju I do potpunog zadovoljenja u odnosu na postojeće potencijalno opterećenje, dočim se ulaganja po Kriteriju II prilagođavaju mogućnostima, odnosno priuštivosti na uslužnom području te raspoloživosti sredstava.
Sadržaj Programa
Sadržaj je usklađen s odredbama Zakona o vodama, te pored pravne osnove i metodologije sadrži i informacije o stanju sustava obuhvaćenih Programom, strateškim ciljevima, analizira tehničke i financijske aspekte, plan investiranja i provedbe, očekivane utjecaje na okoliš i prirodu, te društvo u cjelini.
Programski pristup
Programom se utvrđuje okvir za ulaganja u izgradnju komunalnih vodnih građevina za javnu vodoopskrbu i javnu odvodnju. Realizacija Programa se, uz mogućnost prilagodbe, odvija kroz duži niz godina, uz jasno opisane ciljeve i prioritete te kontrolu aktivnosti.
Program je ključni dokument za izbor i provedbu projekata a njegove dopune i izmjene, kako bi bolje odgovarao novonastalim potrebama ili promijenjenim ulaznim pretpostavkama, obavljati će se prema dogovorenim postupcima.
Sustavno praćenje i usporedba rezultata provedbe Programa i postizanja ciljeva pruža stalnu informaciju o stanju realizacije te omogućava prijenos iskustava na sljedeće faze Programa i/ili druge projekte.
Uspostavlja se učinkovit sustav dovršavanja pripremnih aktivnosti za sve projekte, koji će u svakom trenutku osigurati odgovarajući broj projekata potpuno spremnih za fazu gradnje. Time se nastoji ostvariti optimalno iskorištenje financijskih sredstava iz namjenskih fondova vodnoga gospodarstva i drugih dostupnih izvora kao što su državni proračun, fondovi Europske unije, razni domaći i strani krediti, zajmovi i donacije.